Online Diary Makan Berbunyi | ANISAH AFIFAH >

Saturday 29 December 2018

Makan Berbunyi

Assalamualaikum. Hai korang..
Entry kali ni saja je aku nak cakap-cakap pasal adab makan. Haa hampa semua ni tau dak adab-adab makan ni? Adab makan ni banyak. Antaranya, mulakan dengan bismillah, makan dengan tangan kanan, ambil makanan yang paling dekat dengan kita dulu, dan banyak lagilah. Tapi sekarang ni aku nak cakap pasal salah satu adab ni yang memang aku pantang sungguh kalau orang buat. Haa apa dia?
Haa tengok tajuk tu 👆
Ya, makan berbunyi. Yang bunyi "cap cap cap" tu masa mengunyah. Hoi pantang betul aku la. Sakit telinga dengar. Tangan ni rasa nak naik je tampar mulut tu. Nasib baik anak orang. Kalau anak sendiri memang aku tepuk dah. Kalau makan kerepek ke chips ke (ok macam sama je) aku boleh terima lagi. Ni makan nasi, benda-benda lembut pun kena bunyi pahal? Apa masalah kau? Yang makan chips tu pun kalau bunyi aku takleh terima tau. Sebab apa? Sebab bunyi tu bukan bunyi "krup krap" chips tu, tapi "cap cap cap" kau mengunyah. Eii geramnyaa aku.
Kalau adik aku ke anak aku ke bawak adik ipar atau bakal menantu nanti, aku nak test dorang kat meja makan dulu. Kalau makan tak bunyi, on. Kalau makan bunyi cup cap cup cap, reject! HAHA, Jahat gila aku 😛 Laki ke perempuan ke sama je. Test tetap test. Adab tetap adab. Kalau tak menyusahkan orang takpe, ni menyakitkan telinga aku 💆
Aku cuba jugak tau cari hadis ke ayat alquran ke kat internet ni pasal makan berbunyi ni. Tapi macam takde 😕 Kalau korang tau mana-mana dalil yang cakap pasal hal ni, boleh drop comment kat bawah ye! Terima kasih 💋

If you love this entry click Like and Comment

4 00 nak komen:

ASHy said...

Sama! :)

Hazman said...

Waalaikumussalam. kalau makan chips tu boleh la nak bunyi2 sikit, tpi kalau nasi ke and lembut2 tu, boleh jer makan dengan senyap, kunyah mulut bertutup kan. mungkin tkda sapa lagi yang ajar lagi diorang ni. haha husdnuzon, tpi kalau nak elok and terbaik, sapa la dia, "eh makan berbunyi ke?" hahaha.

ASTraveller said...

Salam singgah dan follow :)

anda dijemput join GA saya,

http://www.astraveller.com/2019/02/doodle-planner-2019-giveaway.html

:)

anisahafifah said...

Dua tiga kali tegur pun tak jalan ni acano? Hahaha

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen